Згадати все. Весна 2008 (частина 1)
13 липня 2008
Добігає кінця міжсезоння, але без сумніву робота над новими шедеврами, які ми скоро побачимо на трибунах українських стадіонів, кипить повним ходом і не один десяток чоловік по всій країні вдихаючи запах фарби готують нові акції на початок сезону... Минулий рік показав, що в ультрас-рух в Україні стрімко розвивається не зважаючи на бажання посадовців всадити вболівальників на свої місця і дати в одну руку хот-дог, а в іншу - стакан кока-коли і заборонити будь-який вияв емоцій крім розмахування прапорцями з логотипом спонсорів чемпіонату, і все це "в рамках підготовки до Євро-2012". Запас креативу в ультрас ще явно не вичерпався, тож новий чемпіонат обіцяє бути цікавим, а зараз пропоную згадати основні події другої половини минулого сезону.

Шахтар

Шахтар виборов і чемпіонський титул і кубок країни, тож команда може почивати на лаврах і готуватись до формального матчу за суперкубок. Донецькі ультрас теж були одними з кращих в Україні, підбадьорюючи футболістів своїми акціями і створюючи виключну атмосферу на трибунах. Загалом фанів команд вищої ліги можна поділити на 3 групи: лідерів, середнячків і... тих хто лишився. Про першу групу, в якій рідкі матчі залишаються без фанатських акцій, і піде мова в цій статті. Фани Шахтаря, мабуть, в цьому сезоні мали найменше проблем для створення хорошого перформансу - мінімальні проблеми з міліцією і можливість безперешкодно проносити розтяжки і прапори, палити піротехніку, непогане взаєморозуміння з керівництвом клубу. От тільки шкільний фан-сектор і вивезення неймовірної кількості лівого народу на топові матчі аж ніяк не додає авторитету ультрас Шахтаря. Шкільний фан-сектор нажаль відбирає тих людей, які могли б допомагати на ультрас-трибуні, а контролювати величезну масу людей, які приїхали на футбол, як на ексурсію, і не знають ніяких зарядів крім банального "Шахтар, Шахтар!" просто нереально, тому про хорошу звукову підтримку на таких матчах годі й говорити.




Завершення першої половини сезону на другому місці в турнірці і виліт з Ліги чемпіонів не додавали оптимізму вболівальникам, тож після програного Кубку Першого каналу настрій у фанів був рішучий - футболістів зустрічали в аеропорту з красномовним гаслом: "Самим не надоело?", а далі календарні матчі пішли один за одним... На гру з Закарпаттям донеччани виготовили велику кількість помаранчевих прапорів з чорними смугами навхрест, крім цього був ряд протестів проти незалежності Косово. Згодом ці прапори використали ще раз у Полтаві. Після цього було досить яскраве модульне шоу в матчі з Металістом і два нічим не примітні виїзди в Одесу і Сімферополь, а також гра з Арсеналом в Києві, де канонірам нагадали про зйомку для журналу "Playboy" банером "Состав для сьема - не для игры!". Згодом на кубковому матчі-відповіді з Чорноморцем донецькі трибуни розфарбувались в кольори клубу за допомогою смуг тканини, крім цього на ультрас-секторах було продемонстровано вертикальний напис "Шахтар" з різнокольоровим оформленням і відалено зрозумілим змістом. Виїзд в Дніпропетровськ став мабуть найкращим виїздом в сезоні для донеччан: на початку матчу гості продемонстрували модульне шоу, а згодом кілька банерів, найбільші з яких - полотна "Привет зимним чемпионам!", а також "Збираємось на Дніпро". Крім цього були кілька менших написів в сторону опонентів. На наступній домашній грі силами ZBU було проведено акцію за легалізацію піротехніки - підсвічений файерами і стробоскопами напис "Legalize piro". Після домашки з запорізьким Металургом, де було продемонстровано банер з колоритним бомжем, на виїздному матчі у Львові в знак підтримки фанам Карпат донеччани перевернули всі свої банери догори дригом, а до наступної домашки з Кривбасом підготували акції з використанням кількох сотень помаранчевих повітряних кульок. На фіналі кубку фани з Донецька організували модульне шоу на всю трибуну з написом "Шахтар" з великих полотен і банером з зображенням кулака, що намагається розчавити динамівську літеру "Д". Ще один виїзд в Харків на гру з одноіменним клубом, після якої був останній матч сезону - донецьке дербі, де шахтарі святкували своє чемпіонство. На підготовку до матчу було витрачено немало сил і яскраве шоу вдалося - банер "Мы свое золото добыли, дело за вами!" був доповнений літерами ФКШД на сусідніх секторах і полотнами з матчу з Чорноморцем. Була також композиція з кількох полотен, основний зміст яких "У нас Кубок Украины, у нас золотые медали, ну и х*# с этим Кубком Первого канала", доповнена зображенням цих самих трофеїв і звичайно ж яскраве шоу з 20 з лишком різнокольорових димів. Фінальна крапка в сезоні - золота медаль, підсвічена стробоскопами і масові святкування вже поза межами стадіону...



Динамо

Дехто може сказати, що акції киян навесні стали не такими вже й особливими, якими були раніше, але на це можна знайти кілька пояснень - розвиток фанів не зупинився, просто на тлі інших команд, фани яких теж почали робити щось в плані ультри, він вже не такий помітний, а великі кольорові банери вже не сприйматься так, як вони сприймались би ще рік тому, бо зараз їх можна зустріти на трибунах наших стадіонів значно частіше. До того ж календар весняної частини чемпіонату був занадто вже не цікавим - домашні матчі з усіма сильними суперниками лишились позаду, лише Дніпро і Металіст на виїзді і фінал Кубку, а, погодьтесь, готувати перформанс на Чорноморець чи на Закарпаття - це зовсім різні речі. Після подій в Охтрирці кияни свідомо відмовились від піротехніки, адже правоохоронці активно застосовують свої нові методи. Якщо раніше за запалений дим на сектор ввалювався загін Беркуту і палія намагались витягти з натовпу, то зараз все фіксується на камеру і порушника забирають до відділку вже після матчу під під'їздом власного будинку, приписуючи "мат в громадських місцях". Якщо раніше людину, що вибігла на поле, ловили і виводили зі стадіону, іноді навіть відпускали не посадивши в міліцейську машину, то зараз це називається "організатор масових заворушень", і хлопцю, який вибіг в Охтирці на газон, світить від 4 до 8 років за гратами, і впаяти намагаються по повній, а це вже зовсім не смішно, фанатизм фанатизмом, а кожний думає про власну шкуру в першу чергу. Звичайно ж відсутність єдиного лідера і іноді скоординовасті спільних дій між різними угрупуванями не може сприяти розвитку динамівського ультрас-руху. Але незважаючи на все ніхто поки не може зрівнятись з киянами по кількості активних фанатів на секторах, та й піротехніки за весь сезон столичні фани спалили явно більше за інших.




Виїзд в Дніпропетровськ був довгоочікуваним для столичних фанів, і став наймасовішим виїздом своїми силами без допомоги клубу. Ледь-ледь вдалося домовитись з керівництвом Дніпра про виділення другого гостьового сектору для киян, але і цього виявилось замало. Кілька великих банерів, серед яких дружнє полотно для дніпропетровських фанів, банер про київських володарів золотого м'яча і банер в підтримку Сербії були доповнені передматчевими прапорами, постійними перекличками з господарями і численними запаленнями піротехніки. Перша домашня гра після довгої зимової перерви також викликала ажіотаж - на початку матчу фан-сектори накрив білий дим, а потім було продемонстровано банер з двома авто і написом "Ваше место где мотор". В кінці матчу на сеторі 22 було влаштовано перформанс з стробоскопів, які вперше були використані в Києві. На наступний виїзд до Львова крім нових біло-синіх прапорців було виготовлено 2 дружніх банери ("Тихло плещеться бухло" і привітання Карпат з 45-річчям), а також полотно для Максима Шацьких. Кубковий матч з донецьким Металургом хоч і в будній день, та все ж зібрав досить численну кількість фанів на трибуні. Опонентам було підготовано банер з зображенням донецького оркестру і підписом "Музику замовляє Київ!", а в кінці матчу на трибунах з'явився напис "Концерт закінчений, музики вільні." На наступному матчі з Кривбас основний упор було покладено на розтяжки, а на 22 секторі кияни продемонстрували банер "Lets go ultras!" оформлений білими і синіми прапорами. Після виїзду в Полтаву на гру з ФК Харків на домашці з донецьким Металургом гостей "привітали" написом "За вами сумують переходи". На матчі з Таврією на вихід команд кияни влаштували модульне шоу з викладеними літерами "DK" і спалено кілька чорних димів на початку і в кінці матчу і проведено акцію проти міліції в підтримку дніпрян, львів'ян і поляків, хто ж міг подумати, що наступний виїзд в Охтирку стане таким, яким він став... Думаю не варто описувати всі події ще раз, а в плані ультри кияни на вихід команд підсвітили напис "Кияни", а голи святкувались піротехнікою. На гру з Зорею кияни виготовили банер з написом "Dynamo Kyiv", який пізніше було дороблено і продемонстровано на фіналі Кубку України. На останній домашній грі з Ворсклою у фанів був святковий настрій - з Днем народження вітали головного тренера Динамо. Сектор 22 виготовив банер з підписом "Золотому місту - золоті медалі", а в кінці гри продемонстрували напис "Для нас ви завжди чемпіони!", на протилежній трибуні в цей часпідняли розтяжки з рахунками найбільш розгромних матчів з Ворсклою. Останній тур кияни проводили на виїзді в Харкові, але підготуватись до матчу як слід не вдалось - міліція попередила, що банери розгорнути не дасть, тож гості з столиці змогли пронести лише напис "Від вас тхне!"



Металіст

На відміну від Шахтаря чи Динамо, які намагаються до кожного матчу, принаймні домашнього, не залежно від суперника підготувати щось особливе (банер, чи модульне шоу, чи ще щось) фани Металіста ретельно готуються до топових поєдинків, створюючи по кільки банерів саме до цих ігор. І ще не відомо що краще - готувати по акції кожен матч чи з десяток акцій раз на 2 місяці... Таких особливих матчів навесні у Металіста було два - ігри з Дніпром і Динамо. За останній сезон кількість фанів Металіста значно збільшилась, і якщо на стадіоні "Металіст" визначити де закінчується межа між фанами і звичайними вболівальниками нереально, то переїзд на кілька матчів на стадіон "Динамо" показав скільки відданих фанів у Металіста насправді. І якщо в плані домашньої і виїздної активності у харківських фанів все в порядку, то якість банерів важко назвати стабільною, одні, як то банер з ховрахом на танку, можуть викликати захоплення і навряд знайдеться хтось, хто скаже, що він не куди не годиться, інші ж полотна можуть стати приводом для насмішок для фанів інших команд на довгі місяці.




Перед першим матчем після зимової перерви громадськість сколихнула сумна звістка - не стало лідера харківського ОФ - Вала - тож на матчі з Ворскою фани Металіста продемонстрували кілька полотен в знак скорботи ("В наших сердцах всегда среди нас!", "Вал, ты всегда с нами", "Помним тебя Вал"), крім цього було створено і банер в підтримку сербів, такі акції пройшли по всій Україні. Перед важливою для харків'ян грою з Дніпром були виїзди в Сімферополь, Донецьк і Одесу, а також домашня гра з Арсеналом. На виїзд на гру з Шахтарем поїхала досить значна кількість фанів, і підготували жовто-синій банер з написом "Верность". А на матч з Дніпром дійсно підготувались капітально, було створено безліч банерів - банер "Вперед Металл", полотно з динозавром і написом "Первыми были мы", ховрашок на танку, який стріляв і топив дніпровську ладдю, напис "Днепрянин, а ты гордишься прозвищем своей команды?", банер з зображенням яєць і написом "Милые какие мы!", полотно з повішеним на щоглі ладді півнем, банер з зображенням двох гладких дам легкої поведінки з розами Дніпра і ще кілька полотен. Банер "100% Der'mo" викликав ланцюгову реакцію, після чого почалась бійка з міліцією на гостьовому секторі. Наступні матчі важко відзначити чимось особливим в плані ультри, була піротехніка в Запоріжжі, а дербі з ФК Харків нажаль не стало таким цікавим, як попередній матч між цими командами. Підготовка велась до останнього туру, де гостями в Харкові була столична команда, Динамо Київ. До матчу було створено банер "Металл бобрам не по зубам", полотно "Дынама мы слишком тяжелы", банер, де емблема Металіста выдправляє в нокаут емблему Динамо. Крім цього фани Металіста створили банер у вигляді локомотива з Сьоміним на чолі, який мав врізатсь в скалу, але акція так і не вдалась. В цьому матчі харківські фани досить активно використовували файери і дими.



Дніпро

Для Фанів Дніпра весняна частина чемпіонату стала суцільним розчаруванням - команда скотилась з першого на четверте місце в турнірці і потрапила в Кубок УЄФА лише через те, що фіналі Кубку України знову грали Динамо і Шахтар. Обуренню фанів не було меж і вони виражали своє незадоволення різними способами і не на одному матчі. Взагалі фани Дніпропетровська одні з найстабільніших, на виїзди постійно їздить велика кількість людей, і клуб жодним чином не допомагає в цьому. На домашніх іграх основний упор іде на звук, а в візуальному перформансі - на розтяжки і прапори. На відміну від першої частини сезону дніпряни почали використовувати піротехніку на домашніх матчах і скоріш за все стали першими, хто використав стробоскопи в Україні.




Гра з Динамо в 19 турі стала досить сумбурною - на початку матчу дніпропетровці продемонстрували свою ладдю, а вибіг фана на поле для святкування голу, який так і не зарахували, став причиною початку сутичок з міліцією, через що спалили більшість піротехніки, приготованої для іншої акції. Досить гарно виглядали прапори клубних кольорів, а коли стемніло, господарі таки провели вищезгадану акцію з піротехнікою. Важко відмітити чимось особливим виїзд фанів до Охтирки і домашню гру з Зорею - велика кількість розтяжок, стабільна відвідуваність. Суттєва група підтримки відвідала матч з Закарпаттям в Ужгороді, а на грі з Ворсклою господарі підняли полотно з написом "Вместе мы можем все!". Після гри з Металістом засоби масової інформації ще довго будуть згадувати вчинок капітана Дніпра - Андрія Русола, якому вдалося зупинити побиття вболівальників міліцією. Такі матчі відкладаються в пам'яті надовго, особливо якщо ти знаходився в самому центрі подій. На наступній грі, а гра була з Шахтарем, на секторі господарів був присутній Андрій Русол, йому присвятили банер, з підписом "Андрей, спасибо!". Крім того сектори прикрашало полотно з зображенням юнака в капюшоні і з дніпровською розою на обличчі, був також створений напис "Кто не бьется, тот не побеждает!!!" і полотно румунською, адресоване тренеру Шахтаря, яке в перекладі означало "Мірча, за 4 роки навіть мавпу можна навчити розмовляти російською". На виїзді з Арсеналом було піднято полотно для опонентів "аноніри каноністи", а наступну домашню гру дніпропетровці бойкотували через незадовільні результати команди - банер "Билеты в Афины за наш счет" провисів на пракані всю гру, а в цей час фани читали газети уподоблюючись до решти вболівальників. Після гри в Сімферополі було дербі в Запоріжжі і кілька акцій на гостьовому секторі: банер "Ultras Dnipro" було прикрашено великою кількістю прапорів, тренеру зробили банер "ПротасOFF", а опонентам - полотна "Между нами 90 км и 12 медалей" і "Металлург - шлак, Металлист - брак". В останньому турі фани Дніпра змогли висловити все своє незадоволення четвертим підсумковим місцем в турнірці, тож було створено написи "У нас честь и верность, а у вас?" і "4-е место это максимум?", ну а крім цього був банер "Не тільки футбол єднає", та й ПФЛ мало "зрадіти" напису на трибунах "Прощай ПФЛ", адже відтепер вони займаються лише першою і другою лігами.



Чорноморець

Чорноморець зі своїми проросійськими настроями досить сильно виділяється серед інших команд, і хоч час від часу знаходяться люди, які в інеті кажуть про свій патріотизм і що "в Одесі не всі такі", та російський прапор час від часу з'являється на перилах стадіону "Чорноморець", що змушує шаленіти від злості багатьох націоналістів по всій Україні. Часом дуже нахабні акції зовсім не схожі на те, що роблять інші команди, в Одесі сповідують найбільш агресивний стиль вболівання. Чорноморець останнім часом набрав стабільну відвідуваність своїх секторів і по цим показникам поступається лише чотирьом вищезгаданим командам. Жодний виїзд теж важко уявити без одеситів, але ганебна гра команди таки змусила фанів бойкотувати гру в Дніпропетровську. На домашніх іграх сектор Ультрамаринів з досить таки низькою відвідуваністю в порівнянні з секторами 18 і 19, але по якості і кількості банерів вони нічим не поступаються основним одеським фан-секторам.




В першому ж матчі після зимової перерви, а була це гра з Нафтовиком, одесити підтримали сербів, створили полотно для Венглинського, і звичайно ж зробили банер з приводу смерті Вала. Наступний виїзд в Луганськ був одним з найвіддаленіших для одеситів, але кілька десяиків одеситів перетнули всю країну щоб підтримати команду. На грі з Закарпаттям фанати поздоровили капітана Чорноморця - Віталія Руденка з народженням доньки, одразу два банери було створено з цієї нагоди: "Рудик с пополнением" на 19 секторі і "Капитанская дочка" на секторі 5. До кубкового матчу з Шахтарем одесити підготувались капітально - на 5 секторі з'явилось полотно кольорів клубу з чорної міткою посередині, а згодом було продемонстровано модульне шоу з синіх і чорних плашок з зображенням Кубку України посередині. На секторах 18-19 фани підняли банер з зображенням корабля і років перемоги Чорноморця в кубку, куди дописали і 2008, натякаючи на амбіції команди. Полотно доповнював напис "Курс на победу". Дуже гарно виглядав ще один банер - маяк з зображенням кубку. В кінці гри одесити провели файершоу, крім цього дими неодноразово запалювались на секторах. Наступний матч в Полтаві - на секторі знову з'явився банер про чорну мітку, на перилах банери одеситів висіли і далеко за межами гостьового сектору. Матч з Металістом нічим особливим не запам'ятався, крім жовтого диму і трофейного миколаївського банеру важко щось відзначити, будній день не сприяв масовому виїзду до Донецька на матч-відповідь з Шахтарем. На гру проти Арсеналу фани Чорноморця створили банер "Детям - мороженое, бабам - цветы, сердце - Черноморцу". У порівнянні з виїздом до Донецька поїздка до Сімферополя стала досить масовою, але і тут візуальний перформанс був відсутній. Гра з запорізьким Металургом стала грою протесту проти результатів команди. З цієї ж причини фани Чорноморця проігнорували і виїзд до Дніпропетровська. До гри з Металургом було створено 3 великі полотна: "Наши сердца черно-синие, а ваши?", "Христос воскрес, а вы когда?", їх доповнював великий підпис внизу "Нет игры - нет поддержки!". В другому таймі фани почали шизіти і згодом на секторі з'явився третій банер - "Скажите где и когда футбол. Мы прийдем и посмотрим!". Після виїзду до Львова на грі з Кривбасом фани на 5 секторі влаштували модульне шоу з елементами піротехніки - модулі з логотипом Чорноморця перетворювались на чорно-синю клітинку і все це доповнював рудий дим, а в кінці гри на розтяжкою з лого клубу підняли красномовний напис: "Где эта команда?", фани явно розраховували на більше, ніж сьоме місце в чемпіонаті.